lørdag den 11. august 2012

Lækker chokoladekage med cremet fyld...



I bryllups gave fik vi en Keenwood køkken maskine, og NØØJ hvor jeg dog bare elsker den!
Forleden dag skulle den så afprøved og det blev til denne super lækre chokoladekage med cremet fyld.

Her er hvad du skal brug:

Kagebunde
225 g smør
250 g sukker
4 æg
2 spsk stærk kaffe
2 spsk mælk
50 gram fint hakkede mandler
100 hvedemel
1 tsk bagepulver
50 g kakaopulver

Cremet fyld
275 g bitter chokolade, jeg brugte en 70 % chokolade
225 ml piskefløde ( Jeg brugte lige lidt mere - sådan noget creme må der jo ikke være for lidt af!)

Evt frisk frugt til pynt.

Sådan gør du:
  • Pisk smør og sukker indtil dejen er let og luftig
  • Pisk æggene i en kande og tilsæt dem dejen lidt af gangen.
  • Bland kaffe og mælk i lidt af gangen.
  • Sigt mel, bagepulver og kakaopulver i, og tilsæt tilsidst de hakkede mandler.
  • Fyld dejen i to 20 cm forme (jeg brugte den samme springform og bagte dem så af 2 omgange).
  • Jævn dejen på toppen og bag dem i ca. 30 minutter ved 180 grader.
  • Tager kagerne ud af formen og lad dem køle på en rist.

  • Bræk chokoladen i mindre stykker og smelt den i et vandbad.
  • pisk fløden indtil den er stiv.
  • Når chokoladen er helt smeltet, vend den stille og roligt i fløden.
  • Fordel fyldet melled de 2 bunde. Smør evt også et lag på toppen og pynt med frisk frugt. Som finish valgte jeg at rive lidt chokolade over også.
Bon appetit!
























1 kommentar:

  1. Mmm den ser super lækker ud, måske jeg skulle lave den til weekenden :0)

    SvarSlet