torsdag den 9. august 2012

DIY-guide til hyggeligt quilttæppe



Sidste sommer fik jeg en dejlig lille nevø. I den forbindelse besluttede jeg mig for at jeg ville sy et tæppe til ham. Igang gik jeg, og det forløb faktisk overraskende let.
Inspireret af dette tæppe, lavede jeg sengetæpper til begge af ungernes senge.
Min veninde så det, og spurgte om jeg ikke ville hjælpe hende med at lave et til hendes datter. Og det gjorde vi så i går.

Hvis du selv skulle have lyst til at kaste dig ud i sådan et tæppe, har jeg her lavet en lille guide. :)

Her er hvad du skal bruge:
Et stykke pap
Saks
Symaskine
Stof i forskellige farver
Målebånd
Trå¨d
Knappenåle

Sådan gør du:
  • Start med at mål op hvor stort du ønsker dit tæppe skal være.
  • Klip i pappet en firkant som måler 17 cm x 17 cm som du kan bruge som skabelon. i 17 cm er der beregnet 1 cm syrum.
  • Find ud af hvilke favrver stof du ønsker at bruge. Jeg har valgt at bruge 5 forskellige slags. Jeg har derefter fundet ud af hvilken farve jeg ønsker at bruge som bagside.
  • Regn ud hvor mange firkanter skal bruge. Til det sengetæppe vi lave, som skulle passe til en seng som mål 1,60 m x ,80 cm brugte vi i alt 50 firkanter.
  • Tegn efter pappet det antal firkanter du skal klippe på bagsiden af stoffet.
  • Find ud af hvilken række følge du ønser lapperne skal ligge i. Vi valgte at lægge det uden noget særligt mønster, men man kan også vælge at lave det i et bestemt mønster.
  • Begynd at sy lapperne sammen.
  • Efter du har syet en række, stryg samlingen. På denne måde bliver det nemmere når banerne til sidst skal sys sammen.
  • Når alle rækker er samlet, begynd at sy rækkerne sammen.
  • Læg det stof som du ønsker som bagside stof med bagsiden op. Læg de sammensyet lapper oven på.
  • Klip bagside stoffet, så der på hver side af tæppet er ca. cm.
  • Fold bagside stoffet 2 gange så det ender med at gå ca 1 cm over tæppet. Sæt fast med knappenåle. Lav de 2 lange sider først, og derefter enderne. på denne måde bliver hjørne foldet pænest.
  • Sy bagsidestoffet fast, ca 0,5 cm fra kanten indtil tæppen. I hjørnerne kan man lave det mønster som man nu ønsker. Vi valgte at lave en firkant, men man kan fx også lave et kryds i firkanten hvis man ønsker.
  • Klip til sidst alle tråd reste af, og Voila - et fint senge tæppe :)










TIP: Hvis man vil lave det som et lege tæppe, kan man købe et billigt fleecetæppe (fx i IKEA) og lægge imellem bagside stoffet og de samlede lapper. På denne måde får man lidt mere isolering. Det kan være en god idé at give den er par sting i nogle af samligerne så fleecetæppe, bagsidestof og tæpper bliver samlet og ikke skrider.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar