søndag den 2. september 2012

Muligvis de lækreste scones i verden!

Lørdag d. 25/8 var dagen hvor jeg blev 27 år. Det var en dejlig dag fyldt med hygge, nærvær og bare en hel masse forkælelse. Og så havde vi inviteret noget familie hjem til lidt fødselsdagshygge om eftermiddagen.
Jeg lavede den fantastisk chokoladekage med cremet fyld jeg tidligere har lagt ind på bloggen (se opskriften her), og så skulle jeg prøvet noget jeg ikke har lavet før nemlig scones.
Jeg har altid elsket scones! Mig og min mor har altid haft lidt af en tradition med at når vi var i Magasin skulle vi altid have en scone.
Efter at have kigget lidt rundt på nettet fandt jeg denne her opskrift på engelsk. (Jeg har længere nede oversat den til dansk).
Jeg synes selv (og ud fra tilbagemeldingerne) at de blev SUPER lækre!
Jeg vil lart anbefale at man sørger for at servere dem lune, da de der helt klart smager bedst.
Ud fra opskriften kan det måske godt virke som et lidt uoverskueligt projekt og meget mere besværligt end normale boller, men det er helt klart arbejdet værd! Sconesne ser bare super flotte ud og smage fantastisk!
Opskriften er på 7 stk. Jeg gangede den med 3 og fik 24 scones ud af det.

Her er hvad du skal bruge:
90 g smør
300g mel
15 g bagepulver
45 g sukker
125 ml kold mælk
1 æg til pensling

  • Skær smøren i små stykker. Det er meget vigtigt at den ikke på noget tidspukt biliver blød eller smelet. Hvis den skulle begynde at blive blød, sæt i køleskabet til den er heltvkold igen.
  • Bland melet i mens du med en gaffel moser mel og smør sammen til smøret er på størrelse med små riskorn.
  • Tilsæt bagepulver og sukker og bland godt.
  • Hæld 125 ml mælk i bland det hurtigt med resten. Brug en ske til at røre det sammen med og kun hænderne til sidst hvor dejen samles til en kugle.
  • Kom film om dejen og sæt den i køleskabet i minimum 30 minutter.
  • Efter 30 minutter kom lidt mel på bordet og rul dejen ud så den er ca. 2½ - 3 cm høj. Jeg har købt sådan et smart underlag i IKEA så man slipper for mel på bordet. Det gør altså bare rengøringen lidt mindre.
  • Tryk derefter runde skiver ud og læg dem på en bageplade. Jeg brugte en vin glas som jeg synes havde en god størrelse. Det er meget vigtigt at man på intet tidspunkt rør ved siderne på skiverne. Det kan gøre at de ikke hæver på den rigtige måde under bagningen og bliver skæve.
  • Bland 1 æg med 1 spsk. mælk og pensel skiverne. Sæt dem i køleskabet i ca. 10 minutter til de er helt tørre på toppen.
  • Pensel skiverne igen og sæt dem i en 210 grade varm ovn. Bag dem i 10 - 12 minutter.
  • Sever til sidst sconesne varme/lune med smør til. MUMS det er altså bare lækkert!!!



2 kommentarer:

  1. Hey Kirstine

    De ser da super lækre ud. Dem må vi prøve at bage.

    Tak fordi du delte dem på vore site :)

    Mange venlige hilsner
    www.bryllupsklar.dk

    Martin

    SvarSlet
  2. Hej Martin
    Ja det bliver i nød til! ;)
    De smager ihvertfald skønt!

    KH
    Kirstine

    SvarSlet